zaterdag 28 december 2013

Panorama - Gaybashing

"Homoseksualiteit heeft altijd bestaan, maar nergens in de bijbel of de koran of eender waar heeft God de mensen de macht gegeven om iets te aan die homoseksualiteit te doen door de homoseksuelen te straffen."
Hassan Jarfi




Ons land is een van de meest vooruitstrevende landen wat betreft de wetgeving rond holebi's, we hebben zelfs een eerste minister (Elio Di Rupo) die homoseksueel is, net als onze minister van onderwijs (Pascal Smet). Men mag als holebikoppel trouwen, men mag als holebikoppel een kind adopteren, maar wat tegenwoordig niet meer mag is het openlijk in het straatbeeld verschijnen. Nu, niet mogen is niet helemaal juist. Het is eerder niet meer kunnen, het niet meer kunnen hand in hand lopen of in het openbaar je geliefde in kus geven.. Onbegrijpelijk, maar het is zo!
Meer en meer holebi's krijgen met verbaal en fysiek geweld te maken wanneer ze met hun geliefde over straat lopen, ze worden nageroepen of krijgen een pak slaag. Men heeft hieraan de term 'gaybashing' gegeven. Het klinkt jammer genoeg even bekend in de oren als het woord van het jaar 'selfie'.

Het bekendste geval is dat van Ihsane Jarfi, hij werd vermoord omwille van zijn geaardheid.Na een avondje stappen werd hem een lift aangeboden, twee weken later werd zijn lichaam teruggevonden. Vermoord omdat hij homo was.

Ihsane Jarfi na agressie in kofferbak gestoken en uitgekleed

  9/05/12 - 13u54  Bron: belga.be Vorige week vrijdag vond de uitvaartsplechtigheid van Ihsane Jarfi plaats in een moskee in Luik. © photo news.
Eric P., de vierde inverdenkinggestelde voor de doodslag met een homofoob karakter op Ihsane Jarfi (32), is deze voormiddag voor de raadkamer in Luik verschenen in verband met de verlenging van zijn aanhouding. Zijn advocaat preciseerde dat de man het homofobe karakter van de feiten betwist.

Eric P., een 33-jarige uit Flémalle, is de vierde verdachte in het dossier. Hij werd enkele dagen na de andere drie verdachten onderschept. De man bekende dat hij betrokken was bij de vrijheidsberoving en het geweld dat leidde tot de dood van Jarfi.

Het lichaam van Jarfi werd aangetroffen in de bossen van Nandrin, een week na zijn verdwijning op 22 april. Volgens meester Edoardo Agliata nuanceert zijn cliënt de feiten en betwist hij het homofobe karakter ervan.
"Hij bekent het slachtoffer drie of vier keer te hebben geslagen toen hij de wat abnormale voorstellen formuleerde. Vervolgens was er een opeenvolging van feiten en speelde het groepseffect. De vier inverdenkinggestelden lieten zich meeslepen en sloegen Ishane Jarfi. Ook staken ze hem in de kofferbak van de wagen en kleedden hem uit. Mijn cliënt stelt dat het slachtoffer, toen hij werd achtergelaten op de plaats waar hij later gevonden werd, nog leefde", aldus de advocaat.
De raadsman vroeg niet om de vrijlating van zijn cliënt en preciseerde dat die laatste zich bewust is van de ernst van de feiten die hem ten laste worden gelegd.
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1435774/2012/05/09/Ihsane-Jarfi-na-agressie-in-kofferbak-gestoken-en-uitgekleed.dhtml

Wie doet zoiets? Wat is hun motivatie? Met die vragen bekeek ik de reportage van Panorama over gaybashing.

gaybashen
gaybashen werkw.Afbreekpatroon:   'gay - bas - hen Herkomst:   «Engels Verbuigingen:   gaybashte (verl.tijd ) Verbuigingen:   gegaybasht (volt.deelw.) bedreigen/in elkaar slaan van homo's.http://www.encyclo.nl/begrip/gaybashen




Wat blijkt is dat de daders voor 90% mannen zijn, hun profiel hangt meestal samen met de aard van de agressie. Zo zijn de daders die holebi's verbale agressie (naroepen, uitschelden) uitoefenen vaak zeer jong, wanneer het gaat om fysieke agressie gaat het om mannen tussen 18 en 30 jaar oud, meestal handelen ze als groep en is het slachtoffer een onbekende.







Het geloof?
Als je het puur theologisch bekijkt is het zowel vanuit de islam, het christendom en het jodendom zondig om homoseksueel te zijn, overspel te plegen, anale seks te hebben,.. . Dus vanuit puur theologische hoek is het zondig. Maar het niet zo dat je als gelovige mag veroordelen tot de hel. Veroordelen is enkel aan God.


Wat men vaak ziet is dat moslimdaders hun daden rechtvaarden vanuit hun geloof maar wanneer men dit breder bekijkt blijkt dat de daden vooral gepleegd worden vanuit een hoog machogedrag. Bij 90% van de moslimgemeenschap is er geen probleem ten opzichte van holebi's, dus de godsdienst mag niet als een drijfveer gezien worden.

Het geweld wordt echter wel vaak gepleegd door moslimjongeren, dat blijkt uit de verschillende gevallen. Toch is er ook al heel wat onverdraagzaamheid gebleken vanuit conservatieve katholieke hoek, met name door onze aartsbisschop Leonard die het volgende in een interview zei: "Het woord heteroseksualiteit is een pleonasme. Seksualiteit veronderstelt diversiteit en complementariteit van de seksen. In het woord homoseksualiteit zit een semantische tegenstrijdigheid. Er is niets stuitends aan als je dat zegt. Het is gewoon een manier om de betekenis van woorden te onderkennen en de dynamiek waar die woorden voor staan."


In het schema over het profiel van de dader staat dat er vaak vanuit een groep gehandeld wordt. Hier is er een verschil tussen 'toevallige' groepen en georganiseerde bendes. Groepsdynamiek speelt binnen deze groepen/bendes een sterkere rol dan de afkomt van de groepsleden. Het verschijnsel groep speelt dus harder een rol dan de etnische achtergrond van de daders. Wat men vaak merkt bij de daders, is dat ze vaak zelf worstelen met hun eigen geaardheid, hun eigen mannelijkheid. Ze hebben vaak moeite met zichzelf te zien als potentieel 'lustobject'.

Gevolgen...

Veel holebi's leven in schrik. Diegenen die slachtoffer werden van fysieke agressie sluiten zich op in hun huis, durven niet meer alleen op straat komen en als ze op straat komen gaan ze zich anders gedragen. Openheid en uiterlijk vertoon is er voor hen niet meer bij. Samen met de geliefde over straat lopen is bijna onmogelijk geworden, waar men vroeger nog hand in hand kon wandelen durven ze de geliefde nog amper aankijken op straat. In andere gevallen zijn er pesterijen op het werk, door de buren,... Tijdens de reportage wordt er in het bijzijn van een homoseksuele jongeman een bezoek gebracht aan een 'homobuurt', uit gesprekken blijkt dat alle mannen die er komen zich enkel daar op hun gemak voelen. Na een avondje stappen nemen ze ofwel een taxi naar huis of ze gaan zich op straat anders gedragen zodat men niet ziet dat het een homo is. Hun eigenheid wordt hen ontnomen, dit kan gezien worden als een even groot misdrijf als het fysieke geweld.



Aangifte..

Het aangeven van homofoob geweld was zeer lang een echt calvarietocht. In de meeste gevallen werd de aangifte niet serieus genomen, er zou zelf wel uitgedaagd zijn. Meer en meer maakt de politie er 'ons' probleem van, het is een maatschappelijk probleem dat aangepakt moet worden. Er worden meer en meer actief ingezet tegen homofoob geweld, zo heeft ook minister van justitie Annemie Turtelboom een aanpassing van de wetgeving opgesteld met daarin het voorstel om de maximumstraffen te verhogen. Dit samen met het actieve werk van een heel aantal verenigingen moet dit probleem aanpakken.
Een van die verenigingen is 'rainbowcops belgium', deze vereniging vertegenwoordigde holebi's binnen de politie. Zij willen een duidelijk signaal geven aan zowel de machocultuur die binnen de politie toch nog leeft als aan de maatschappij.






Ondanks verschillende initiatieven blijft gaybashing een ondergerapporteerd en dus moeilijk in kaart te brengen fenomeen. De vereniging 'Outrage' die zich inzet voor holebi's in Brussel heeft een app ontwikkeld  (gaybashingapp) die het aantal gemelde incidenten in kaart brengt.

De verschillende verenigingen, politie en justitie blijven acties ondernemen om het homofoob geweld tegen te gaan terwijl Vlaams minister van onderwijs Pascal Smet actie onderneemt om concreet lesmateriaal samen te brengen en probeert dit te verdelen en aan te bieden voor het gebruik tijdens lessen. Zo krijgen ook de jongeren een beter beeld van zowel het gegeven holebi's als het extreme geweld tegen holebi's, zo kunnen ook de jongeren dit zinloze geweld mee veroordelen.

Tolerantie is natuurlijk een werk van lange adem. Het feit dat holebi's een minderheid zijn wilt niet zeggen dat ze zich moeten verstoppen. Het gaat de holebi's niet om extra wetten of uitzonderingen op de regels, het gaat hen om dezelfde wetten. Die wetten worden hen door de wetgeving van ons land gegeven maar worden hen ontnomen door anderen in de vorm van verbale en fysieke agressie.


Ik begon deze pagina met het artikel over Ihsane Jarfi, de daders die terecht staan voor de moord zijn 3 Belgische en 1 Turkse man. Het zal het eerste assisenproces zijn over homofoob geweld met de dood als gevolg.

In het afsluitend interview zegt de vader van Ihsane het volgende: "Homoseksualiteit heeft altijd bestaan, maar nergens in de bijbel of de koran of eender waar heeft God de mensen de macht gegeven om iets te aan die homoseksualiteit te doen door de homoseksuelen te straffen."

Deze zin vat samen wat ik probeer weer te geven op deze pagina van mijn blog. Homoseksualiteit is geen ziekte, het is even normaal als heteroseksualiteit. Er is niets dat het geweld goed kan keuren, en er moet zwaar tegen ingegrepen worden.

Dit onderwerp is iets dat zeker gebruikt kan worden binnen PAV. In mijn verschillende stages hoorde ik vaak zeer schunnige opmerkingen over homoseksuelen. Verleden jaar stond ik voor een klas en ging het heel even over holebi's buiten het lesthema om, al snel werd mij duidelijk dat er weinig begrip was ten opzichte van holebi's. Zo kwam er de opmerking vanuit de klas dat ze niet konden begrijpen dat iemand homo was, toen ik de vraag stelde hoe ze zouden reageren als ik of een andere homo leerkracht zou zijn bleek al snel dat ze dat niet zouden kunnen begrijpen en ze dan op een hele andere manier zouden omgaan. Flikkers,
homo's, janetten, ... die woorden kwamen vanuit de hele klas. Het lijkt mij dus ook nodig dat er binnen PAV plaats is voor deze onderwerpen om het toch bespreekbaar te maken en de visie van de leerlingen hierin te veranderen of hen toch ten minste een breder beeld te geven. Het gebruiken van de getuigenissen uit de reportage kunnen hier zeer zeker toe bijdragen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten